قالب فلزی بتن | خرید و فروش انواع قالب فلزی

انواع قالب بتن ریزی

برای ساخت انواع سازه ها و ساختمان ها با بتن باید از قالب هایی ک جنس آنها چوب،فلز، پلاستیک و… است استفاده شود.با اینکه بیشترین استفاده از قالب فلزی بتن میشود اما مختصری به پرکاربرد ترین ها می پردازیم.

قالب چوبی: از ابتدا و قدیم از آنها استفاده می شد و کار با آن به گونه ای بود که روغن جدا کننده قالب به آنها زده میشد سپس قالب ها را در کنار هم دیگر جفت میکردند و توسط تجهیزات قالب مثل پیچ و میخ و… منتاژ میشدند.مزایای استفاده از آین قالب ها سبک بودن بود و بیشتر برای سازه هایی با پیچیدگی خاص از آنها استفاده میشد.قالب ها چوبی مقاومتی در برابرحرارت نداشته و به راحتی قابل اشتعال هستند.همچنین بدلیل انعطاف پذبری زیاد فرم خود را ازدست می دهند و ترک خوردگی زیادی در آنها دیده میشود،پس عمر کمتری نسبت به قالب ها فلزی دارا هستند.

قالب های پلاستیکی: این قالب ها به دو روش وکیوم فرمینک با جنس پلیمر ABS و نوع تزریق تولید میگردند.نسبت به قالب های چوبی و فلزی،ابعاد،ضخامت و وزن بهتری دارند ولی به علت عمر بسیار کوتاه و قیمت بسیار بالا آنها قابل استفاده نبوده و فقط برای بعضی از قالبگیری های بتنی استفاده میشود،مثل تولید انواع سنگ مصنوعی. ولی در سازه های بتنی بزرگ خیلی کمتر استفاده میشوند.همچنین این قالب ها قابل اشتعال بوده وبر اثر دما بیش از حد به راحتی فرم اصلی خود را از دست می دهند.

قالب های فلزی بتنی: بیشترین استفاده را در سازه های ساختمانی حتی سازه های بتنی کوچک مثل موانع خیابانی،جداول، دیوار پیش ساخته و…را دارد. قالب فلزی بدلیل استحکام زیاد، قیمت مقرون به صرفه نسبت به قالب پلاستیکی و عمر طولانی بیشتر استفاده میشود. همچنین استفاده به شکل مدولار از این قالب باعث گردیده در قسمت ها مختلف مثل ستون، دیوار و کلا سازه هایی با پیچیدگی زیاد استفاده گردد.

خرید و فروش قالب فلزی بتن در اصفهانتجهیزات و جنس قالب فلزی بتن

معمولا قالب های فلزی از جنس آهن یا فولاد است که جنس فولادی این قالب ها از فولاد هایی همچون اس تی است، که از ورقها سرد شرکت های سازنده محسوب میشوند.این قالب ها توسط دستگاه هایی که با ایجاد خم  که میتوان قالب لبه خم از آنها نام برد،تولید میشود و یا قالب ها را بصورت پانل در ابعاد مختلف برش میدهند سپس تسمه هایی که عرض آنها متغیر است و گاها تا ۶۰ میلیمتر میرسد استفاده میشود،که میتوان از آنها قالب لبه جوشی یا تسمه ای نام برد.در قالب لبه جوشی یا تسمه ای از جوش ها مختلفی استفاده میشود که بهترین جوش با مقاوت لازم برای بتن ریزی جوش کربن دی اکسید است،که استحکام و مقاومت لازم را به پانل ها میدهد،عمر این قالب ها را نیز افزایش میدهد.

از قالب های فلزی در فنداسیون،ستون، دیوار و… داخل ساختمان و انواع سازه ها دیگر بتنی استفاده میشود،قالب فلزی بدلیل اینکه عموما بیشتر به شکل پانل هایی با ابعاد مختلف تولید میشوند میتوان به صورت مدولار از آنها در ساخت سازه هایی که فرم مخصوص دارند استفاده کرد که معمولا خاصیت مدولار به این قالب ها اطلاغ می شود.گاها پیش آمده است که فرم بعضی از سازه ها به گونه ای بوده است که پانل های قالب نتوانسته همه قسمت ها را پوشش دهدپس از فیلر ها استفاده میکنند که درز ها را تا حد امکان کاهش دهد و فرم دلخواه را با درز کمتر و یکنواختی بیشتر ایجاد کنند.

قالب فلزی که پیش تر به آنها پرداختیم و مدولار از آنها نام برده شد توسط لوازم و تجهیزاتی فولادی همچون پین های گوه ای یا زوجی شیاردار ویا پیچ و مهره منتاژ میشوند،سپس باید از نگهدارنده هایی که پشت قالب بسته میشوند استفاده کرد برای ایجاد استحکام لازم که از آنها با نام پشت بند هم یاد میشود،که این لوازم یا پشتبند ها میتوانند انواع لوله،ناودانی در سایز های مختلف و… استفاده کرد.از تجهیزات دیگر می توان از گیرها و نبشی های پانچ شده یا سوراخ دار،انواع قالب واسطه کنج داخلی و خارجی،کلاهک ها،قیدها و دستک تیر نام برد.

کاربرد انواع قالب فلزی در سازها بتنی

از انواع قالب فلزی میتوان در اشکال و گونه های صنعت ساخت و ساز استفاده کرد،که به چند مورد در زیر اشاره کرده ایم.

صنعت تونل سازی: در این صنعت قالب های مدولار با تحمل بالا و فرم ها مخصوص تونل استفاده میشود به شکلی که از قبل داخل کارخانه قطعات قالب را مونتاژ کرده،با رعایت ابعاد داخلی تونل سپس قالب منتاژ شده داخل تونل قرار میگیرد که توسط جک های هیدرولیکی یا دستی قابل جا به جایی است،که این نوع قالب از قالب های لغزنده به شمار می آید بدلیل اینکه در تونل شرایط مناسبی برای بازو بست کردن قالبها محیا نیست و این عملیات به روش لغزشی یعنی بتن ریزی کامل انجام میشود سپس بتن به حد توانی که خود را نگه دارد،رسید قالب فلزی را جا به جا می کنند و دوباره عملیات بتن ریزی انجام میشود.این عملیات شامل سقف و دیوار ها تونل به صورت یک دست انجام میگیرد،همچنین از قالب ها لغزنده در ساخت انواع کانال ها،برج ها سیلو هاو… استفاده میشود.

قالب موانع: این قالب ها که اصطلاحا نیوجرسی هم نامگذاری میشوند برای تولید موانع خیابانی کنارهم گذاشته می شوند و یا به یکدیگر متصل میگردند. و کاربرد فراوان دارد از جمله،جلوگیری از بیشتر خسارت دیدن در برخورد وسائط با این موانع و حتی برای هدایت سیل، جلوگیری از انتقال آتش سوزی و… مورد استفاده قرار میگیرند.

قالب طرح دار: اینگونه قالب ها عمدتا نقش زیبایی و دکوراتیو برای سازه به همراه دارند و میتوان برای نمای ساختمان ها،ایجاد الگوی خاص،اجاد دیوار پیش ساخته طرح دار و… اشاره کرد، که برای صافی و یکنواختی نقش در اینگونه بتون ریزی ها از بتن اکسپوز استفاده میشود.

قالب مدور: نوعی از این قالب ها مثل قالب ستون گرد،قالب قوسی،قالب منهول و… که براساس قطر داخلی،چندتکه بودن، ابعاد مختلف و… تقسیم بندی میشوند.

قالب حجیم: اینگونه قالب ها برای بتن ریزی های حجیم و سنگین استفاده میشود مثل بتن ریزی زیر سدها، شالوده های بزرگ و یکپارچه و… استفاده میگردند.

قالب مدولار: نوع خاصی از قالب که با عنوان قالب مدولار شناخته میشود و کاربرد های تخصصی دارد.

انواع قالب فلزی بتنخرید قالب فلزی بتنی در اصفهان

همانطور که از قالب های فلزی مشخص است یکی از معیار های قیمت گذاری این قالب ها متریال به کار رفته در آنها است که در اینباره می توان به جنس قالب که از آهن یا فولاد های نشکن با قابلیت تحمل بالا که فقط با دستگاه های مخصوص میتوان به آنها فرم داد ولبه آنها را خم کرد و یا شکل دلخواه در آنها ایجاد کرد،اشاره داشت که جنس فولادی این قالب ها از کارخانه جات مختلفی تهیه می گردد.بهترین ورق فولادی سرد را کارخانه مجتمع فولاد مبارکه اصفهان تولید میکند که در ایران بهترین استاندارد های داخلی و خارجی را دارا می باشند.

مورد بعدی که در قیمت این قالب ها تاثیر زیادی میگذارد استفاده از دستگاه هایی همچون خم،پانچ،پرس،برش وجوش است.دستگاه برش برای کالیبره کردن و برش دقیق پانل ها استفاده می شود.دستگاه پانچ برای سوراخ کاری بعضی از قالب ها استفاده می شود.دستگاه خم برای فر دهی لبه ها و بعضی از قسمت های پانل ها مثلا برای زاویه دادن به قالب های واسطه کج داخلی و خارجی استفاده می گردد.دستگاه جوش برای ایجاد پانل های تسمه ای یا لبه جوش و به طور کلی برای مونتاژ بعضی از قالب ها و ایجاد کلاهک هایی که برای سه صفحه قالب که در امتداد هر سه محور مختصات برای قالب بندی نیاز است را ایجاد می کند.دستگاه برش برای فرم دهی بعضی از اشکال یا لگو های مخصوص داخل پانل ها استفاده میشود.

هانطور که به دستگاه های قالب سازی پرداخته شد،دستگاه دیگری هم استفاده میشود که بستگی به نوع وتوانایی کارخانه مورد استفاده قرار میگیرد.این دستگاه رول باز کن نام دارد و کارخانه جاتی از آن استفاده می کنند که توان مالی خرید رول ورق فولادی در تولید انبوه را دارا میباشند که این امر میتواند باعث کاهش قیمت چشم گیری در قیمت گذاری شود.معیارهای دیگری که در قیمت گذاری میتوان به آنها پرداخت نیروی انسانی ، فضا مورد نیاز، اقلام مصرفی ماهانه مثل آب،برق و… نقش دارند.در این مدل کارخانجات بیشترین مصرف انرژی برق است که با نصب خازن هایی در مدار برق میتوان مصرف را تا حدی کاهش داد و در کل باعث کاهش قیمت محصول نهایی شد.

با دانستن توضیحات بالا اگر قصد خرید و یا اجاره قالب فلزی بتن را دارید میتوانید با کارشناسان مجموعه پاسارگاد صنعت در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


شش − = 2